סרטן תורשתי: ChatGPT מול Bard – ראש בראש

החלטנו לקחת לנסיעת מבחן את שני הצ'אטבוטים המתקדמים ביותר כיום: זה של חברת OpenAI והחדש יותר, של גוגל. מי מהם הצליח לדייק יותר בשאלות (אמיתיות) על בדיקות גנטיות שנועדו לגלות מוטציות של סרטן תורשתי? הנה

עופר מאיר

ChatGPT (צ'אטג'י.פי.טי) – תוכנת המחשב מבוססת בינה מלאכותית (Artificial Intelligence או AI, בקיצור) שמבוצעת באמצעות שיחה אנושית – משגעת את רשת האינטרנט מאז שהוצגה בנובמבר 2022 על ידי חברת OpenAI ואומצה (גם) על ידי מיקרוסופט, במנוע החיפוש שלה "בינג".

פרט למתן תשובות מדויקות לאלפי שאלות, היא כבר הספיקה לעבור בהצלחה מבחנים מורכבים ברפואה; לנסח כתבי תביעה והגנה כאילו הייתה פרקליטה מיומנת; לכתוב פרקים (מצחיקים!!) לסדרות קומיות; לתת טיפול פסיכולוגי (קוגניטיבי-התנהגותי) למטופלים סובלים; ואפילו לנסח תוכנית עסקית מקורית ונועזת, שאמורה להביא את בעליה למיליון הראשון שלו (בדולרים).

התשובה של ענקית החיפוש "גוגל" נקראת Bard – היא הושקה לפני חודשים אחדים ולאחרונה גם גולשים מישראל יכולים להגיע אליה ולהשתמש בה. עם הזמינות של בארד גם בארץ הקודש, החלטנו לערוך "מבחן בד" קצר לשתיהן – הפעם על בדיקה גנטית למוטציות תורשתיות, העלולות להגביר את הסיכון לסרטן.

את הבדיקה הגנטית לסרטן תורשתי אנחנו מציעים ב-Fugene Genetics כבר שנים רבות – ביצענו אותה לאלפים רבים של נבדקים. בניגוד לבדיקות אחרות שלנו, כמו למשל בדיקת NIPT לבריאות העובר המבוצעת החל בשבוע 9 להריון ומדווחות על המצב כרגע (העובר עם תסמונת דאון / בלעדיה) – הבדיקות הללו הן בדיקות צופות פני עתיד, המתבצעות על אוכלוסייה בריאה לגמרי.

אנחנו יודעים אילו דילמות בדיקה כזאת יכולה לעורר, ותהינו: האם ChatGPT יידע להסביר זאת ולתת עצה טובה לנבדקים? אולי בכלל Bard יבין את המטריה טוב יותר? או אפילו הרבה יותר טוב? הכנו 3 שאלות לכל אחת מהן – ויצאנו לדרך. הנה השאלות והתשובות, לנוחות הקריאה מתורגמות מאנגלית – ולאחריהן ההתייחסות שלנו.

התוצאה של בדיקה גנטית של סרטן תורשתי יכולה להיות מחרידה

האם יש תועלת אמיתית בביצוע בדיקות גנטיות לסרטן תורשתי?

Bard

כן, ישנם יתרונות רבים לבצע בדיקה גנטית של סרטן תורשתי. הנה כמה מהם:

  1. זה יכול לעזור לך להבין את הסיכון שלך לפתח סרטן. אם יש לך מוטציה גנטית המגבירה את הסיכון לסרטן, אתה יכול לנקוט בצעדים להפחתת הסיכון, כגון ביצוע בדיקות סקר סדירות או ביצוע שינויים באורח החיים.
  2. זה יכול לעזור לך לקבל החלטות מושכלות לגבי שירותי הבריאות שלך. הכרת הסיכון הגנטי שלך יכולה לעזור לך לקבל החלטות לגבי דברים כמו מתי להתחיל בדיקות לסרטן, איזה סוג של בדיקה לעבור והאם לשקול טיפולים מונעים.
  3. זה יכול לעזור לך לחנך את המשפחה שלך על הסיכון שלהם לסרטן. אם יש לך מוטציה גנטית המגבירה את הסיכון שלך לסרטן, ייתכן שגם בני המשפחה שלך נמצאים בסיכון מוגבר. בדיקות גנטיות יכולות לעזור לך לזהות את בני משפחתך שנמצאים בסיכון ולעזור להם לקבל החלטות מושכלות לגבי הטיפול הרפואי שלהם.

חשוב לציין כי בדיקות גנטיות אינן תמיד מדויקות, ואין זו ערובה לכך שתחלו או לא תפתחו סרטן. עם זאת, בדיקות גנטיות יכולות להיות כלי רב ערך להבנת הסיכון לסרטן וקבלת החלטות מושכלות לגבי שירותי הבריאות שלך.

אם אתה שוקל לבצע בדיקות גנטיות, חשוב לדבר עם הרופא שלך על היתרונות והסיכונים של הבדיקה. הרופא שלך יכול לעזור לך להחליט אם הבדיקה הגנטית מתאימה לך.

ChatGPT

כן, ישנם מספר יתרונות לעבור בדיקה גנטית של סרטן תורשתי:

  1. 1. זיהוי סיכון: בדיקות גנטיות יכולות לסייע בזיהוי אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוגים מסוימים של סרטן. ידע זה יכול לעזור לאנשים לנקוט בצעדים יזומים כדי לנהל את הסיכון שלהם ועשוי למנוע את התפתחות הסרטן או לאבחן אותו בשלב מוקדם כאשר ניתן לטפל בו יותר.
  2. 2. קבלת החלטות מושכלות: בדיקות גנטיות יכולות לספק מידע המאפשר לאנשים לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי בריאותם. לדוגמה, מטופלת עשויה להחליט לעבור ניתוח מונע להסרת השדיים או השחלות שלה אם יש לה סיכון גבוה לפתח סרטן השד או השחלות.
  3. 3. תכנון משפחה: בדיקות גנטיות יכולות לעזור לאנשים לקבל החלטות לגבי תכנון המשפחה, כגון האם להביא ילדים לעולם או לעבור בדיקות טרום לידתיות. זה יכול גם ליידע בני משפחה על הסיכון הפוטנציאלי שלהם לסרטן.
  4. 4. טיפול מותאם אישית: במקרים מסוימים, בדיקות גנטיות יכולות לתת מענה להחלטות הטיפול. לדוגמה, אם לאדם חולה סרטן יש מוטציה גנטית מסוימת, הוא עשוי להיות זכאי לטיפולים ממוקדים יעילים יותר מטיפולים סטנדרטיים.
  5. 5. שקט נפשי: עבור אנשים מסוימים, בדיקה גנטית יכולה לספק שקט נפשי על ידי אישור הסיכון שלהם או הרגעה שהסיכון שלהם אינו מוגבר.

בסך הכל, בדיקה גנטית של סרטן תורשתי יכולה לספק מידע רב ערך שיכול לעזור לאנשים לקבל החלטות מושכלות לגבי בריאותם, כמו גם למנוע או לגלות סרטן בשלב מוקדם. עם זאת, חשוב לדון בסיכונים וביתרונות של בדיקות גנטיות עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני קבלת החלטה.

Fugene Genetics

נכון! גם צ'אט GPT וגם בארד יודעים על מה הם מדברים – התועלות בביצוע בדיקות גנטיות לסרטן תורשתי הן מוחשיות והיתרונות המובהקים של ביצוע הבדיקה אכן כאן לפנינו.

היתרון הבולט ביותר הוא הגדלת הסיכוי לאבחון מוקדם של סרטן: ישנם כיום מחקרים רבים, המעידים על כך שגילוי נשאות גנטית בשלב מוקדם, עשוי לסייע למנוע את התפתחות הסרטן או לעזור בהגדלת הסיכוי לאבחון מוקדם ככל הניתן – שלב שבו יש אופציות רבות לטיפול במחלה ואת סיכויי ההבראה הגדולים ביותר.

פרט לכך, במקרה שכבר התגלתה מחלה, הבדיקות הגנטיות התורשתיות יכולות לספק מידע המאפשר לקבל החלטות טיפוליות ובמקרים מסוימים אף להכווין לסוג הניתוח הרצוי (כמו בחירה בין הסרה של הגידול לטכניקה של כריתה מלאה).

האם יש תועלת אמיתית בביצוע בדיקות גנטיות לסרטן תורשתי

עד כמה מובהקת סטטיסטית ביצוע בדיקת גנים של סרטן תורשתי גנטי? האם זה באמת מציל חיים? ואם כן – כמה?

ChatGPT

המשמעות הסטטיסטית של בדיקה גנטית של סרטן תורשתי תלויה במספר גורמים, כולל הגן הספציפי הנבדק וההיסטוריה המשפחתית של החולה. עם זאת, באופן כללי, בדיקות גנטיות יכולות להיות כלי רב עוצמה לזיהוי אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוגים מסוימים של סרטן.

מחקרים הראו שבדיקות גנטיות יכולות להוביל לגילוי מוקדם יותר של סרטן ולטיפול יעיל יותר, מה שיכול בסופו של דבר להציל חיים. לדוגמה, מחקר שפורסם ב-Journal of Clinical Oncology, מצא שנשים עם מוטציות BRCA1/2  שעברו כריתת שד מפחיתה סיכון היו בסיכון נמוך משמעותית לפתח סרטן שד מאשר אלו שלא עברו ניתוח.

מחקר אחר שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן מצא כי אנשים עם תסמונת לינץ', מצב גנטי המגביר את הסיכון למספר סוגים של סרטן, היו בסיכון נמוך משמעותית לפתח סרטן המעי הגס אם עברו בדיקת קולונוסקופיה רגילה.

חשוב לציין שבדיקות גנטיות אינן ערובה למניעת סרטן או גילוי מוקדם, ועדיין יש הרבה משתנים לא ידועים בכל הנוגע לקשר המדויק בין גנים לבין סרטן. עם זאת, עבור אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לסרטן תורשתי, בדיקות גנטיות יכולות להיות כלי רב ערך להפחתת סיכון זה ויכולות להציל חיים.

באשר לכמה חיים ניתן להציל, קשה לתת מספר ספציפי מכיוון שהוא משתנה בהתאם למוטציה הגנטית הספציפית ולנסיבותיו של הפרט. עם זאת, מחקרים הראו כי בדיקות גנטיות יכולות להוביל לגילוי מוקדם יותר, טיפול יעיל יותר, ופוטנציאל להורדת שכיחות סרטן ותמותה באוכלוסיות מסוימות.

Bard

אין תשובה חד-משמעית לשאלה זו, מכיוון שהמשמעות הסטטיסטית של בדיקת גנים תורשתיים גנטיים של סרטן תשתנה בהתאם להיסטוריה המשפחתית והמבנה הגנטי של האדם. עם זאת, ישנן עדויות המצביעות על כך שבדיקות גנטיות יכולות להוות כלי רב ערך לזיהוי אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר לפתח סרטן, וכי הן מסוגלות להוביל לגילוי וטיפול מוקדם יותר, שיכולים להציל חיים.

לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology מצא שנשים שעברו בדיקות גנטיות עבור הגנים BRCA1 ו-BRCA2 , היו בסבירות גבוהה יותר לגילוי סרטן השד שלהן בשלב מוקדם, והן היו גם יותר בחיים חמש שנים לאחר מכן (שיעור הישרדות גבוה יותר) – בהשוואה לנשים שלא עברו בדיקות גנטיות.

מחקר אחר, שפורסם בכתב העת Cancer, מצא כי גברים שעברו בדיקות גנטיות לתסמונת לינץ' היו בעלי סיכוי גבוה יותר לגילוי סרטן המעי הגס שלהם בשלב מוקדם, והם גם היו בסבירות גבוהה יותר להיות בחיים חמש שנים לאחר האבחנה שלהם – בהשוואה לגברים שלא עשו בדיקות גנטיות.

מחקרים אלו מצביעים על כך שבדיקות גנטיות יכולות להיות כלי רב ערך לזיהוי אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר לפתח סרטן, וכי הן יכולות להוביל לאיתור וטיפול מוקדם יותר, שיכולים להציל חיים.

חשוב לציין כי בדיקות גנטיות אינן תמיד מדויקות, ואין זו ערובה לכך שתחלו או לא תפתחו סרטן. עם זאת, בדיקות גנטיות יכולות להיות כלי רב ערך להבנת הסיכון לסרטן וקבלת החלטות מושכלות לגבי שירותי הבריאות שלך.

אם אתה שוקל לבצע בדיקות גנטיות, חשוב לדבר עם הרופא שלך על היתרונות והסיכונים של הבדיקה. הרופא שלך יכול לעזור לך להחליט אם הבדיקה הגנטית מתאימה לך.

Fugene Genetics

שני הצ'אטבוטים כאחד, נזהרו לתת לנו תשובה חד משמעית, בטח ובטח מספרית. יכול להיות שכאן הציפיות שלנו מ"בינה מלאכותית" היו גבוהות מדי: שתיתן לנו מספר או הערכה שהיא תחשב בעצמה, למרות שהוא לא קיים בספרות המדעית כמספר אחד סגור, הרמטי, מוכח.

אין ספק שיש קושי לאמוד במדויק את מספר חיי האדם שהבדיקות הגנטיות לסרטן תורשתי הצליחו להציל. בין היתר משום שהמספר הזה משתנה בין סוגי גידולים שונים – אין דין סרטן שד תורשתי כדין סרטן מעי תורשתי וגם בכל אחד מהם השכיחות שלו משתנה בין מוטציות שונות.

עם זאת, מחקרים הראו שבדיקות גנטיות יכולות להוביל לגילוי מוקדם יותר – וההגיון הבריא מצביע על כך שלשימוש תדיר ותכוף בבדיקות גנטיות יש פוטנציאל להורדת שכיחות הסרטן והקטנת שיעורי התמותה באוכלוסיות מסוימות. כמה בדיוק? נמתין לגרסאות החדשות יותר של צ'אט-ג'י.פי.טי ושל בארד.

האם הבדיקה תורשתית באמת מצילה חיים

התוצאה של בדיקה גנטית של סרטן תורשתי יכולה להיות מחרידה. מה אם הבדיקה מגלה שיש לי גן סרטני? איך אפשר לפחד ממנה פחות ולהשיג יותר שלווה?

Bard

אני מבין שביצוע בדיקה גנטית לסרטן תורשתי יכולה להיות חוויה מפחידה. חשוב לזכור שהבדיקה היא רק פיסת מידע אחת, וזה לא אומר שבהחלט תפתח סרטן. גם אם יש לך מוטציה גנטית שמגבירה את הסיכון לסרטן, יש הרבה דברים שאתה יכול לעשות כדי להפחית את הסיכון, כמו בדיקות סקר סדירות ושינויים באורח החיים.

להלן מספר טיפים להתמודדות עם הפחד מביצוע בדיקה גנטית לסרטן תורשתי:

  • שוחח עם הרופא שלך על החששות שלך. הרופא שלך יכול לעזור לך להבין את היתרונות והסיכונים של הבדיקה ויכול לענות על כל שאלה שיש לך.
  • עשה מחקר על התחום. קיים מידע רב על בדיקות גנטיות לסרטן תורשתי. ככל שאתה יודע יותר, אתה עשוי להרגיש פחות מפוחד.
  • דבר עם יועץ גנטי. יועץ גנטי יכול לעזור לך להבין את היסטוריית הממאירות (של סרטן) של המשפחה שלך ואת הסיכון האישי שלך לפתח סרטן. הם יכולים גם לעזור לך לקבל החלטות אם לעבור בדיקה גנטית או לא ומה לעשות אם קיבלת תוצאה חיובית בבדיקה.

ChatGPT

בדיקת גנטיקה גנטית של סרטן תורשתית יכולה להיות כלי רב ערך עבור אנשים שנמצאים בסיכון לפתח סוגים מסוימים של סרטן עקב מוטציות גנטיות תורשתיות. הבדיקה יכולה לעזור לקבוע אם יש לך סיכון מוגבר לפתח סוגים מסוימים של סרטן ויכולה להנחות המלצות לבדיקת סרטן ומניעה.

תוצאת בדיקה חיובית יכולה להיות קשה להתמודדות רגשית, מכיוון שהיא עלולה להוביל לתחושות של פחד ואי ודאות לגבי העתיד. עם זאת, זה יכול גם לספק הזדמנות לאמצעי מניעת סרטן פרואקטיביים, כגון סקר מוגבר וניתוחים מונעים. ייעוץ גנטי יכול לעזור לאנשים ולמשפחות לנווט את ההשלכות הפוטנציאליות של תוצאות הבדיקה ולפתח תוכנית לטיפול מתמשך.

האם לעבור בדיקות גנטיות או לא היא החלטה אישית ויש לדון בה עם הרופא שלך או עם יועץ גנטי שיכול לעזור לך להבין את היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים. בעוד שהבדיקה עשויה לחשוף מידע שגורם לחרדה או מצוקה, היא עשויה גם לספק תחושת הקלה אם הבדיקה מראה שיש לך סיכון נמוך מהצפוי לפתח סוגים מסוימים של סרטן.

חשוב לציין שבדיקה גנטית אינה כדור בדולח, ותוצאה חיובית לא בהכרח אומרת שתפתח סרטן. חשוב גם להבין שתוצאה שלילית לא מבטיחה שלעולם לא תפתח סרטן.

לסיכום, בדיקת גנטיקה של סרטן תורשתי גנטי יכולה להיות כלי שימושי לזיהוי הסיכון של אדם לפתח סוגים מסוימים של סרטן, אך חשוב לשקול את היתרונות והמגבלות הפוטנציאליים של הבדיקה לפני שתמשיך. התייעץ עם איש מקצוע מוסמך בתחום הבריאות כדי לדון אם בדיקות גנטיות מתאימות לך.

Fugene Genetics

אנחנו אהבנו את התשובות של זוג ה-AIs: אמפתיה והבנה לקושי הרגשי, בצד הסבר על התועלת והפוטנציאל הגדולים שבבדיקה.

כך גם אנחנו נוהגים: מסבירים מתי כדאי לעשות את הבדיקה (למשל: במקרה של ריבוי מקרי סרטן במשפחה, בייחוד גידולי שד או מעי גס בגילאים צעירים); מפרטים את תוכנית הפעולה למקרה של ממצאים (ייעוץ עם רופא מומחה, הכנת תוכנית סקירה מותאמת אישית); אבל מדגישים גם שאם נבדק מרגיש שהוא לא יוכל לעמוד רגשית בתוצאות הבדיקה – אין כל הכרח לבצע אותה.

החששות מפני תוצאות הבדיקה (בוודאי כשהבדיקה חוזרת "חיובית", כלומר מגלה מוטציה לסרטן תורשתי) היא אחת הסיבות הראשיות שבדיקה כזו מחייבת ייעוץ גנטי (כיום אנו מציעים בפיוג'ן ייעוץ גנטי פרטי בזמינות גבוהה, הניתן גם בשיחת זום): כך ניתן לפרש מוטציות שהתגלו ועלולות להיות מבהילות ולהסביר בפרוטרוט את משמעותן הקלינית.

תוצאה שלילית בבדיקה (לא נמצאו מוטציות) יכולה להיות משמחת ולהשרות הקלה. עם זאת, כדאי לזכור שאפילו תוצאה חיובית בבדיקה, יכולה להיות אירוע חיובי, משנה חיים, שבו אנחנו מקבלים החלטה שלא לתת לציוויים הגנטיים להכתיב את חיינו.

בצילום: באווירת הבינה המלאכותית, ביקשנו גם ממנוע הציורים MidJourney לצייר לנו קצת DNA שיש בו מוטציה שמעלה את הסיכון ללקות בסרטן בעתיד. כך הוא חושב שזה נראה.

תמונת DNA של סרטן תורשתי

שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

האתר מכיל מידע ותכנים שונים בנושאי רפואה, בריאות וגנטיקה, שנועדו לספק מידע כללי. אין במידע ו/או בתכנים המופיעים באתר משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים באתר ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד בעלי ומפעילי האתר או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש באתר זה. 

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צור קשר
אם יש לך שאלות נוספות או במידה ותרצו לקבל פרטים נוספים, שלח/י לנו פנייה ואנחנו נדאג לחזור אליך בהקדם
ניקוי טופס