חדש בישראל: הבדיקה הביתית המדויקת ביותר לגילוי סרטן המעי הגס

עד היום נדרשו מטופלים לבצע בדיקת קולונוסקופיה פולשנית, כדי לקבל תוצאות אמינות ולמנוע התפתחות של סרטן המעי הגס. בדיקת ColoAlert קולואלרט שהגיעה עכשיו לישראל לא דורשת הכנה, ניתנת לביצוע קל בבית – ומחזירה תשובות אמינות ומדויקות.

עופר מאיר

הבדיקה החדשנית, שמגלה הרבה יותר מקרים מבדיקת "דם סמוי" המקובלת, הגיעה לישראל: חברת Fugene Genetics הכריזה בימים האחרונים על השקתה של ColoAlert קולואלרט – בדיקה גנטית ראשונה מסוגה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

בדיקת ColoAlert מבוצעת בנוחות הבית, לא דורשת כל הכנה, היא לא פולשנית וקלה לביצוע. דגימת הבדיקה נשלחת למעבדות Mainz בגרמניה ועוברת שם ריצוף גנטי משוכלל. הבדיקה יכולה לזהות יותר גידולים במעי הגס ויותר גידולים בשלבים ראשוניים – זאת בהשוואה לכל בדיקה לא פולשנית אחרת.

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל בקרב גברים (כ-1,500 מקרים חדשים בשנה; הנפוץ ביותר: סרטן הערמונית) וגם השני בשכיחותו בקרב נשים (כ-1,300 מקרים חדשים בשנה; הנפוץ ביותר: סרטן השד). כאשר מגלים אותו בשלב 1, ניתן להסתפק בניתוח להסרתו ולהנות מהחלמה בשיעור של 95%. בשלב 3 סיכויי הריפוי יורדים בחדות ל-50% ובשלב 4 צונחים ל-8% בלבד.

שלב גידול החלמה

התסמינים שלו נחשבים "שקטים", וכוללים סימפטומים כלליים יחסית כמו שלשול, עצירות, התכווצויות בבטן ויציאות דמיות. כאשר התסמינים מופיעים באופן בולט ומעורר חשד, פעמים רבות הגידול כבר נמצא בשלב מתקדם. זו, אולי, אחת הסיבות למספר הגדול של מטופלים שמתים ממנו מדי שנה – כ-1,200 איש ואישה.

הבדיקה הביתית המדויקת ביותר לגילוי סרטן המעי הגס

החדשות הטובות הן שסרטן המעי הגס הוא גידול שניתן למניעה ולגילוי מוקדם – זאת באמצעות בדיקות מתאימות. קולונוסקופיה נחשבת ל"בדיקת הזהב" בתחום, שנותנת את התוצאות הטובות ביותר. מדובר בבדיקה פולשנית, שמומלצת לכל אחד מדי 10 שנים מגיל 45 ומעלה. היא כרוכה בהכנת המעי, הכוללת נטילת משלשלים במשך כיומיים ובסיכונים נמוכים, בהיותה פולשנית וכזו שמבוצעת בטשטוש/הרדמה.

מי שהעדיף להימנע מקולונוסקופיה היה יכול, עד היום, לבצע בדיקת דם סמוי. זוהי בדיקה ביתית ופשוטה – אבל כזו ששיעור הדיוק שלה נמוך יחסית. בשלב 1 היא לא תזהה את רוב הגידולים (זהו השלב המועדף עלינו לזיהוי – מאפשר לכרות את הגידול ולהמשיך בחיים) ואפילו בשלב 4 היא תחמיץ כמעט את מחציתם.

קולואלרט ColoAlert מתבצעת בדיוק באותו הפורמט של דם סמוי (בדיקה ביתית, נוחה, פשוטה לתפעול) – אבל כאשר שולחים את הדגימה למעבדה, נערך עליה ניתוח הרבה יותר מעמיק.

"בדיקת הדם הסמוי בהחלט עוזרת לנו לגלות גידולים במעי הגס וטוב שיש אותה ושהציבור הרחב מבצע אותה", אומר ד"ר גיא רוזנר, מומחה לרפואה פנימית, גסטרואנטרולוגיה וגנטיקה רפואית, שעובד כרופא בכיר במכון למחלות דרכי העיכול והכבד (גסטרו) של המרכז הרפואי ת"א (בי"ח איכילוב) וכן באסותא מרכזים רפואיים.

הבדיקה הביתית המדויקת ביותר לגילוי סרטן המעי הגס

"לצד היתרונות, יש לדם הסמוי גם חסרון בולט", הוא מפרט. "הראשון היא שהרגישות שלה היא לא מספיק גבוהה – בסרטן מעי גס שלב 1 הרגישות שלה היא בסביבות 40%. זאת אומרת ש-6 מכל 10 מטופלים עם גידול במעי שיעשו דם סמוי ויקדישו לכך מזמנם וממרצם – בכלל לא יגלו אותו".

בדיקת ColoAlert החדשנית בודקת גם דם סמוי בצואה, אבל בנוסף מבצעת בדיקה גנטית של תאי המעי. הריצוף הגנטי מחפש מוטציות ב-KRAS, ב-BRAF וסופר את כמות הדנ"א האנושי (hDNA) שבדגימה – שלושה פרמטרים חשובים שיכולים להעיד על תהליכים סרטניים במעי הגס.

מוטציות
כך, אם נשלח את אותה הדגימה למעבדה שמבצעת דם סמוי ולמעבדת ColoAlert – נקבל שתי תוצאות: מעבדת קולואלרט תמצא הרבה יותר מקרי סרטן בכל דגימה, בשל הטכנולוגיה המשוכללת יותר והרגישות הגבוהה יותר שלה – ובדיקת הדם הסמוי תחמיץ הרבה יותר מקרים.

"סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר", מדגיש ד"ר רוזנר. "על פי ההערכות 1 מכל 20 בני אדם צפוי לפתח גידולים סרטניים במעי הגס. יחד עם זאת, זהו סרטן שניתן למניעה, ברוב רוב של המקרים – וזאת באמצעות בדיקות מתאימות".

"בבדיקות ניתן לזהות פוליפ חשוד ולאחר מכן להסיר אותו. איתור הפוליפ באמצעות קולואלרט או איתור גידול התחלתי בשלבים ראשוניים, משמעותם הסרת הפוליפ בקולונוסקופיה או הסרת הגידול שעדיין בשלב לא מתקדם בניתוח – כך אפשר להשיג ריפוי מלא".

"אי אפשר אפילו להתחיל להשוות סרטן בשלב 1 שדורש טיפול מקומי, קרי ניתוח ולרוב ללא כימותרפיה, ויש לו אחוזי ריפוי גבוהים מאוד – לסרטן בשלב 4 שדורש טיפולים כימותרפיים מפרכים וסיכויי הריפוי ממנו נמוכים מאוד. הבשורה בבדיקת קולואלרט היא משמעותית – לראשונה אפשר לבצע בבית וללא הכנה, בדיקה שיש לה רגישות גבוהה".

"ההבדל בין 40% גילוי של בדיקת הדם הסמוי בשלב 1 לבין 75% גילוי של בדיקת קולואלרט ColoAlert הוא עצום – ומשמעותו שעוד חולים רבים יוכלו לגלות את מחלתם בשלב ראשוני, כאשר אפשרויות הטיפול בהם רבות וסיכויי הריפוי שלהם גדולים".

הבדיקה הביתית המדויקת ביותר לגילוי סרטן המעי הגס

"גם מי שעושה קולונוסוקופיה מדי 10 שנים 'לפי הספר' יוכל להפיק תועלת מרובה מבדיקת ColoAlert בין הבדיקות הפולשניות, מדי כמה שנים, וכך לתרום לזיהוי וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס".

שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

האתר מכיל מידע ותכנים שונים בנושאי רפואה, בריאות וגנטיקה, שנועדו לספק מידע כללי. אין במידע ו/או בתכנים המופיעים באתר משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים באתר ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד בעלי ומפעילי האתר או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש באתר זה. 

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צור קשר
אם יש לך שאלות נוספות או במידה ותרצו לקבל פרטים נוספים, שלח/י לנו פנייה ואנחנו נדאג לחזור אליך בהקדם
ניקוי טופס