הריון בזמן "חרבות ברזל": מה לעשות? מדריך מעשי

הריון הוא אחד הדברים המרגשים והמפעימים ביותר בעולם – אבל מה קורה כשהוא מתרחש בצל מלחמה? אנחנו בפיוג'ן ג'נטיקס ריכזנו בעבורך עצות וטיפים שיוכלו לסייע לך לעבור את התקופה הזאת בטוב

עופר מאיר

אף אחת מאיתנו לא תשכח לעולם היכן הייתה בבוקר ה-7 באוקטובר 2023, שגבה מאיתנו מחיר כבד והשאיר את כולנו המומות וכואבות. מאז אותה שבת שחורה, השגרה של כולנו השתנתה. מה לגבי אלו מאיתנו שהתבשרו שהן בהריון – איך מעבירים הריון וכיצד מנהלים אותו, בתקופה של מלחמה?

אנחנו יודעות שזה לא פשוט להיות בהריון בימים כאלו ושישנם קשיים מנטליים רבים המתלווים לכך. רצינו לומר לך בבירור שאנחנו בפיוג'ן ג'נטיקס זמינות עבורך לכל שאלה או התייעצות, עם כל הצוות שלנו. ואנחנו רוצות להזכיר לך שלא מומלץ להזניח את עצמך, למרות המצב הקשה.

ב-Fugene אנחנו עוסקות בבדיקות גנטיות על כל הקשת הרפואית, אבל התחום הקרוב ללבנו הוא בדיקות גנטיות שקשורות להריון. מאז תחילת חרבות ברזל מופיעים ומופיעות כאן רבים על מדים. בשיחות שלנו איתם ראינו את המבוכה ואת הדילמות שמלוות הריון תחת אש: איך להתנהג? האם להחצין את השמחה? האם בכלל לספר על ההיריון החדש? מה לעשות אחרת בהריון הזה?

אספנו מספר עצות מגניקולוגים, דולות, אחיות חדר לידה, יועצים גנטיים ופסיכולוגים, על מנת לעזור לכן לעבור את התקופה הזאת בשלום ולקוות שהיא תסתיים בלידה מוצלחת של עובר בריא. הנה עיקרי הדברים:

1 – היפטרי מרגשות האשמה

טוב, אי אפשר באמת להיפטר מהם, אבל בהחלט אפשר לנסות ולצמצם אותם, ככל הניתן. זה טבעי, זה הגיוני, זה מובן וזה לא רק אצלך, זה בסדר להרגיש התרגשות ושמחה. אם את שמה לב שאת מוצפת ברגשות אשמה, שתפי את הקרובים אלייך ברגשותייך ואפשרי לעצמך להתבטא. אם זה לא מספיק, אפשר לשקול עזרה מקצועית של דולות או של פסיכולוגים שישמחו לפגוש אותך בזום (סביר שכמה פגישות קצרות יספיקו). קחי בחשבון שבשל המצב רבים מציעים טיפולים בהנחה או בחינם.

הריון בזמן "חרבות ברזל" - היפטרי מרגשות האשמה

2 – שמרי על חוסן נפשי

בהמשך ישיר לסעיף הקודם: נדרשת מידה מסוימת של חוסן נפשי כדי לעבור את החיים בכלל ונדרשת מידה מעט יותר גדולה של חוסן כדי לעבור הריון. באופן רגיל, גופך ומוחך מתגייסים למשימה, מפרישים את ההורמונים ואת החומרים הדרושים – ואת מצליחה לעבור היטב 9 חודשים של גדילה וצמיחה של עובר בבטנך.

המלחמה שברקע, שמלווה בלחץ ודאגה מקרינה גם עלייך ועלולה להחליש אותך. השלב הראשון הוא התבוננות פנימה ומודעות עצמית: האם אני בחרדה? האם אני יציבה וחזקה? האם הפחד שלי מותאם? האם הוא מפריע לתפקוד שלי לאורך זמן?

השלב השני הוא שלב של פעולות לטיפוח חוסן: שמרי על קשר, ככל הניתן, עם הקרובים אלייך. הידיעה שאנשים אהובים הם בטוחים, יכולה לספק יציבות רגשית במהלך ההיריון. שיתוף חוויות, חששות ועצות יכול לספק תמיכה רגשית. טכניקות הרפיה פשוטות כמו מדיטציה, תרגילי נשימה ותרגילי מיינדפולנס המתרכזים בכאן ועכשיו –יכולים אף הם לעזור להפחית מתח ולחזק את החוסן הנפשי.

כל המומחים מסכימים שהריון הורמונלי בצל מלחמה הוא ללא ספק מאתגר – אך שעם נחישות ותמיכה אפשר לנווט היטב גם בנסיבות קשות כאלו, במרבית המקרים.

הריון בזמן "חרבות ברזל"

3 – קבלי תמיכה ועצות מנשים בהריון

אם אין לך חברות קרובות שהן בהריון – זה הזמן לייצר קשרים כאלו. את עשויה להפיק תועלת מרובה מקבוצות תמיכה של נשים בהריון באינטרנט, קבוצות זום או כל דבר דומה אחר שיוכל לסייע לך לעבור את התקופה המורכבת הזאת בשלום. בקבוצות כאלו תוכלי לדבר על חוויות משותפות ולחלוק פחדים שמתעוררים אצל כולן.

הריון בזמן "חרבות ברזל"

4 – אל תפסיקי לדאוג לבטיחות

זוהי עצה שנכונה לכל אדם בישראל כיום, קל וחומר לאישה בהריון. אל תתני למצב המורכב להשכיח שהגוף והנפש שלך זקוקים לך עכשיו יותר מתמיד.
יש להישמע להוראות פיקוד העורף, לשהות במקום שגורם לך להרגיש ביטחון ולנסות לרומם את מצב הרוח.

הריון בזמן "חרבות ברזל" - אל תפסיקי לדאוג לבטיחות

5 – תזונה מאוזנת להריון בריא

כולנו יודעות שתזונה מאוזנת חיונית להריון בריא ולהתפתחות תקינה של העובר. בזמן מלחמה, הגישה למזון בריא ומזין עלולה להיות מוגבלת, ריצה למרחבים המוגנים, דריכות, סטרס, חוסר שינה וחוסר תיאבון עשויים לשנות באופן קיצוני את האופן שבו את צורכת מזון.

המצב המלחמתי עלול להביא לשינויים תזונתיים – מחסרים (לדוגמה: פחות ברזל) ועד עודפים (למשל: הרבה סוכר). מומלץ "לשים על השולחן" את עניין התזונה ולהתייחס אליו – הן בפגישות עם רופא המשפחה והן בפגישות עם הגינקולוג. בדיקות של חסרים/עודפים תזונתיים הן בדיקות שגרתיות ופשוטות, הזמינות בכל קופות החולים, ללא עלות (נמצאות בסל). מומלץ להתייעץ עם הרופא על הצורך לבצען, למשל לאחר הטרימסטר הראשון של ההיריון או במהלך הטרימסטר השני.

העדיפי מזון עשיר בחומרים מזינים והתייעצי עם הרופא.ה לגבי תוספי מזון במידת הצורך. דאגי לנשנושים בריאים כמו אגוזי מלך, תמרים ושקדים או פירות טריים והעדיפי אותם על אוכל מעובד.

שתיית מים מספקת היא חיונית במהלך ההיריון, במיוחד במצבי לחץ. ודאי שיש לך בקבוק מים איתך תמיד בכל מקום שאת נמצאת. בנוסף, חשוב שתשאפי למנוחה מספקת, גם בתנאים מאתגרים, שכן עייפות עלולה להשפיע על בריאותך ועל התפתחות תינוקך.

הריון בזמן "חרבות ברזל" - תזונה מאוזנת להריון בריא

6 – בצעי בדיקות בהריון

למרות שבזמן חירום נעדיף להימנע מיציאה מהבית, בהריון ישנן בדיקות שמומלץ לא לפספס. בדיקות סדירות יאפשרו לך שקט וביטחון, לפחות בכל הנוגע לבריאות העובר והתפתחותו.

הקפידי להגיע לביקור אצל רופא.ת הנשים באופן קבוע. צרי קשר עם רופא.ת הנשים שלך והתעדכני מהן אפשרויות הבדיקה הנוחות ביותר עבורך.
חלק מהבדיקות ניתן לבצע גם מהבית.

גם בפיוג'ן אנו מציעים בדיקת NIPT עם אפשרות לאחות שמגיעה עד אלייך.

כמו כן ב"חמ"ל האזרחי" קיים גם עמוד לנשים בהיריון ואפשר אפילו לקבוע התייעצות עם רופאים מומחים, כולל רופאי נשים. אם יש לך שאלה לגבי ההיריון ואת לא מצליחה להגיע אל רופא הנשים שלך – אפשר וכדאי להיעזר גם בהם. בנוסף לחמ"ל, חשוב לנו לציין שגם אנחנו כאן, זמינות לייעץ בכל שאלה שקשורה לבדיקות בהריון.
הריון בזמן "חרבות ברזל"

7 – הקפידי על תכנון לידה

אנחנו ב-Fugene Genetics מבקשות ומתפללות שעד הלידה שלך המלחמה תהיה מאחורינו וכל החטופים ישובו בשלום לישראל. עם זאת, לידה היא מצב בלתי צפוי גם כך – "חרבות ברזל" הופך אותה למורכבת עוד יותר. חרף זאת, ישנם דברים שאפשר לתכנן ושאפשר ללמוד ולהכין מראש. אפילו תסריט קיצוני שבו מתרחשת לידה ספונטנית ומהירה בתוך ממ"ד – אם הקפדתם ללכת לקורס הכנה ללידה ועשיתם תרגולים משמעותיים קודם לכן, גם את זה תוכלו לצלוח.

בכל מקרה, שווה להתייעץ ולתכנן ככל האפשר – כך שאת וסביבתך הקרובה תדעו לומר מה את רוצה.

התייעצי עם דולות ואימהות אחרות על דברים שניתן להתכונן אליהם בימים הראשונים לאחר הלידה מבעוד מועד. כמו לדוגמא רשימת קניות לתינוק, מספרי הטלפון של טיפת החלב הקרובה לביתך, או אפילו מטפלות מומלצות בסביבתך שיוכלו לתת לך לנוח בימים הראשונים לאחר הלידה.

הריון בזמן "חרבות ברזל"

אנחנו בפיוג'ן ג'נטיקס כאן בשבילך.

את מוזמנת תמיד להרים טלפון ולהתייעץ: אם קרה ומסיבה כלשהי פספסת בדיקה ואת רוצה להתייעץ מה המשמעות של אי ביצוע הבדיקה את מוזמנת ליצור עמנו קשר והצוות המקצועי שלנו יסייע בכל מה שנוכל. אל תהססי ליצור איתנו קשר: 03-7207169

שנדע ימים שקטים וטובים בקרוב, ושתהיה לידה טובה.

שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

האתר מכיל מידע ותכנים שונים בנושאי רפואה, בריאות וגנטיקה, שנועדו לספק מידע כללי. אין במידע ו/או בתכנים המופיעים באתר משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים באתר ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד בעלי ומפעילי האתר או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש באתר זה. 

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צור קשר
אם יש לך שאלות נוספות או במידה ותרצו לקבל פרטים נוספים, שלח/י לנו פנייה ואנחנו נדאג לחזור אליך בהקדם
ניקוי טופס