דיקור מי שפיר או בדיקת NIPT ניפט?

נשים רבות מתלבטות בין הבדיקות השונות שניתן לעשות בהריון כדי לוודא את בריאות העובר. מה עדיף? מה כדאי? ומתי? הנה טבלת השוואה ברורה שתעשה לך סדר ושכל

עופר מאיר

 

   

מתי מבצעים?

שבוע 16 עד 22

החל משבוע 9 – עד סוף ההריון

כיצד מבוצעת?

דיקור של שק ההריון ושאיבת מי שפיר במרפאה עם מכשיר אולטרסאונד ואילחוש

בדיקת דם פשוטה – במרפאה או עם אחות בבית

מה בודקים?

מבצעים צ'יפ גנטי שיכול לגלות מאות תסמונות גנטיות

תסמונת דאון ועוד 11 תסמונות גנטיות נפוצות

לאחר הבדיקה

מנוחה ל-48 שעות לפחות

הכל כרגיל

זמן לתוצאות

שבועיים – עד 4 שבועות

10 ימים – עד שבועיים

תוצאות

תקין / לא תקין

סיכון גבוה (לא תקין) / סיכון נמוך (תקין)

יתרונות

בדיקה מקיפה, אבחנתית, תשובה סופית

בטוחה לאם ולעובר, מאפשרת גילוי מוקדם של תסמונות, תוצאות חד משמעיות

חסרונות

בדיקה פולשנית שעלולה לסכן את העובר והאם, מתבצעת בשלב מאוחר של ההריון

בודקת פחות תסמונות מדיקור, אם נתגלתה תסמונת – יש לבצע בדיקה אבחנתית

סיכון לאיבוד ההריון

1:1,000

אין סיכון

עלויות

בסל הבריאות לבנות 34 ויותר ולמי שנמצאו אצלה ממצאים בסקירות. באופן פרטי כ-2,000 – 4,000 שקלים

3,780 שקלים. ניתן לקבל החזרים מקופ"ח של עד 2,000 שקלים.

מה בכלל ההבדל בין בדיקת NIPT ניפט לבין דיקור מי שפיר?

נתחיל בדומה: שתיהן בדיקות גנטיות שנועדו לוודא את בריאות העובר. אז מה שונה? בדיקת מי השפיר (צ'יפ גנטי) מקיפה יותר ובודקת מאות תסמונות גנטיות הקשורות במבנה הכרומוזומים (ובהשוואה לניפט זה הרבה יותר תסמונות). בדיקות המבוססות על מי שפיר נחשבות לבדיקות אבחנתיות ולא דורשת תיקוף נוסף. עם זאת, דיקור מי שפיר כרוך בסיכונים ידועים לפגיעה בהריון והפלת העובר ובנוסף בסיכונים נדירים ביותר (אך קיימים) לפגיעה משמעותית בנבדקת. פרופיל הסיכונים של בדיקת ורסיטי NIPT הוא אפסי – ובניגוד לדיקור, היא אינה בדיקה פולשנית כלל ולא מסכנת בשום צורה את האמא או העובר.

האם בדיקת NIPT ורסיטי היא במקום דיקור מי שפיר?

אי אפשר להשוות ביניהן, כי מדובר על בדיקות שונות, הגם שיש ביניהן חפיפה מסוימת. עבור מי שרוצה לבדוק את התסמונות העובריות הקשורות בגיל שלה – NIPT מהווה תחליף טוב לדיקור. בשלבים המוקדמים של ההיריון (עד שבוע 13) אפשר וכדאי לשקול את שתיהן, משום שכל אחת מהן נותנת דברים קצת אחרים: NIPT ורסיטי נעשית החל משבוע 9 – זהו שלב מוקדם מאוד שמאפשר, אם חלילה נתגלו ממצאים, לקבל החלטות ברגיעה ובלי לחץ. ממצאים שמתגלים בדיקור מי שפיר בשבוע 20 – כבר משאירים פחות אופציות על השולחן, בוודאי כשאפשר היה לגלותם כבר בטרימסטר הראשון.

אם אני בת 34 או יותר וזכאית לדיקור – לא כדאי פשוט לחכות לו?

לא בהכרח. אמנם דיקור מי שפיר הוא ללא עלות וכולל צ'יפ גנטי, שהיא בדיקה מקיפה מאוד – אבל ניתן לבצעה רק החל בשבוע 17. את המידע על התסמונות הגנטיות הנפוצות שיכולות להיות לעובר, ניתן לקבל כבר בשבוע 9 עם ביצוע ורסיטי ניפט (Veracity NIPT). תשובה שלילית (לא נתגלו בעיות) יכולה לאפשר לך שלווה להמשך ההריון בראש שקט (בכל הנוגע לתסמונות שנבדקו ונשללו). בנוסף, בדיקת ורסיטי יכולה לגלות לך את מין העובר שלך בשלב מוקדם, כמובן אם תרצי בכך.

אז בעצם עדיף דיקור מי שפיר?

אין תשובה אחת נכונה באופן מוחלט לכולן – יש תשובה אחת שנכונה בשבילך בהיריון הנוכחי. עבור  מישהי אחת, התשובה יכולה להיות דיקור, בוודאות ובלי סימני שאלה. עבור מישהי אחרת, שמרגישה שהדיקור לא נכון להיריון הנוכחי שלה, התשובה תהיה ניפט ורסיטי וזהו. כיום הולך ומתבסס פורמט של ביצוע ניפט ורסיטי בשבוע 9 – ולאחר מכן התלבטות וקבלת החלטה בהמשך ההריון לגבי דיקור מי שפיר. המודל הזה מאפשר לך את מקסימום חופש הבחירה – אבל בכל מקרה, ההחלטה היא שלך. תמיד נכון להקשיב לגופך ולאינטואיציה שלך: מה יהיה לך טוב? מה עובד לך? מה נשמע לך מתאים עבורך?

האם אפשר להסתפק בוורסיטי NIPT – ולא לעשות דיקור מי שפיר?

כמובן שאפשר לעשות זאת. ניהול הסיכונים שלך הוא אישי – ורק את יכולה להחליט על גופך ועל העובר שלך. ביצוע של בדיקת ורסיטי ניפט יכול לתת לך תשובה מוסמכת על התסמונות הגנטיות הנפוצות ביותר. זה בהחלט לא המידע הכי מפורט שתוכלי לקבל על העובר בבדיקה בהריון – אבל זה כן מכסה את התסמונות השכיחות ביותר וזה מבוצע בבדיקת דם פשוטה ונטולת סיכונים לך ולעובר. כדאי לדעת שבארה"ב ובמערב אירופה מבצעים הרבה פחות דיקורי מי שפיר מאשר בישראל – שם הבדיקה המובילה בהריון היא בדיקת NIPT (באיסלנד, לדוגמה, מספר התינוקות שנולדים עם תסמונת דאון הוא קרוב ל-0 כבר כמה שנים – בזכות בדיקת ניפט שכל האמהות בהריון עוברות).

שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

האתר מכיל מידע ותכנים שונים בנושאי רפואה, בריאות וגנטיקה, שנועדו לספק מידע כללי. אין במידע ו/או בתכנים המופיעים באתר משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים באתר ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד בעלי ומפעילי האתר או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש באתר זה. 

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צור קשר
אם יש לך שאלות נוספות או במידה ותרצו לקבל פרטים נוספים, שלח/י לנו פנייה ואנחנו נדאג לחזור אליך בהקדם
ניקוי טופס