סרטן: כיצד להתגונן ולנצח מראש

 

בדיקה גנטית פשוטה יכולה לנבא התפרצות של סרטן, שנים לפני התרחשותו ◄ תוצאה חיובית בבדיקה תאפשר להכין תוכנית סקירה אישית ◄ שתעלה משמעותית את הסיכוי לגילוי מוקדם ◄ ובעקבותיו את אחוזי ההחלמה ◄ הבדיקה מתאימה לכל אחד

עופר מאיר

נפתח בחדשות הרעות (אולי כדאי לשבת לפני כן, לפתוח כפתור, כוס מים) אבל מייד אחריהן תקווה ואופטימיות: ברישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות קובעים, כי 1 מכל 3 ישראלים צפוי ללקות בסרטן במהלך חייו. עכשיו נסו לדמיין 1/3 (שליש) מכל האנשים שאתם מכירים – מתמודדים עם מחלה קשה, כולל ניתוח גדול, כימותרפיה והקרנות.

איזה חדשות טובות כבר יכולות לבוא אחרי פסקה כזאת? ובכן, הרבה. ראשית, יש היום מגוון של תרופות ביולוגיות אימונותרפיות חדשות, שפועלות כ"טיל מונחה", ולא רק הופכות לחלוטין את הטיפול במחלה (בלי כימו, בלי הקרנות) אלא גם משפרות באופן דרמטי את שיעור ההחלמה, בסוגי סרטן שונים כמו סרטן השד, המעי, הריאות, הכליה והעור (מלנומה).

שנית, יש הבדל עצום בין אותה מחלת סרטן בדיוק, רק בשלבים שונים שלה: כך, לדוגמה, אחוזי הריפוי (המוגדרים כ"הישרדות ל-5 שנים מיום הגילוי") של סרטן הקיבה, נעות בין 71% לגילוי מוקדם של גוש ממאיר קטן (כלומר: 7 מכל 10 חולים יישארו בחיים במהלך 5 שנים מיום האבחון) וצונחות עד כדי 4% לגידול מפושט גרורתי (כלומר: הסרטן צפוי להרוג 24 מכל 25 חולים במצב זה).

סרטן: כיצד להתגונן ולנצח מראש

ושלישית, יש היום דרך חדשה ופשוטה שיכולה לאפשר לך להגיע לגילוי מוקדם, להכין תוכנית סקירה מותאמת אישית, ולהיות עם "אצבע על הדופק", כך שתוכל לזהות אותו בזמן ו"להרוג אותו כשהוא קטן". הדרך הזאת נקראת Color (קולור), והיא בדיקה גנטית מתוחכמת שמיועדת לזיהוי סרטן תורשתי, המשווקת בישראל על ידי Fugene Genetics (פיוג'ן ג'נטיקס).

כל סרטן הוא בהכרח גנטי (זאת משום שכדי שהגידול ייווצר, נדרשת פגיעה במנגנון הגנטי האחראי על חלוקת התאים), אולם 5%-10% ממקרי הסרטן הם לא רק גנטיים, אלא גם תורשתיים – כלומר נובעים משיבוש גנטי שהועבר אל החולה מהוריו (בדיוק כשם שהוא קיבל עיניים ירוקות מאמא ושיער שחור מאבא).

בדיקת Color Cancer מתבצעת באמצעות בדיקת רוק פשוטה, שלא כואבת ולא כרוכה באי נוחות. הדגימה נשלחת לניתוח גנטי חכם במעבדות אמריקאיות משוכללות של חברת קולור ג'נומיקס. ממצאי הבדיקה מתקבלים אצל הרופא או היועץ הגנטי ששלח אותך בתוך 6 שבועות, וביחד אתם עוברים על התוצאות ומבינים את משמעותן.

הבדיקה מאתרת מוטציות ל-8 סוגים של סרטן: שד, מעי גס, מלנומה, שחלות, לבלב, ערמונית, קיבה ורחם. היא מומלצת לכל אחד, כבדיקת סקר כללית, שתאפשר לו לזהות סרטן תורשתי ולהגיע לגילוי מוקדם – דבר שעשוי לשפר באופן משמעותי את סיכוייו לנצח את המחלה הממאירה.

בנוסף, היא מומלצת במיוחד לחולי סרטן מאותם 8 סוגים, שכן היא עשויה להרחיב את האופציות הטיפוליות שעומדות בפני החולים. זאת בייחוד במקרים שבהם הסרטן התגלה בשלבים מאוחרים של המחלה, והבנה מולקולרית של המוטציות שמעורבות במחלה, תוכל לתרום לטיפול.

פרט לכך, הבדיקה מתאימה מאוד למי שיש לו במשפחה ריבוי של מקרי סרטן שד, מעי גס, מלנומה, שחלות, לבלב, ערמונית, קיבה ורחם – והוא רוצה לוודא שלא מדובר בסרטן תורשתי ושאין לו את הגנטיקה שעלולה לגרום גם לו להתפרצות של סרטן בהמשך החיים.

באמצעות בדיקת קולור ניתן ללמוד האם יש לנבדק יש סיכון תורשתי לפתח את אותם 8 סוגי סרטן, ולקבל החלטות בריאותיות מושכלות יותר, לנוכח תוצאות הבדיקה.

למשל, אם מצאנו נשאות לגן BRCA-1, שרוב מי שנושאת אותו צפויה לפתח סרטן שד או שחלות, פעמים רבות בגיל צעיר – אפשר לחשוב ביחד עם גנטיקאית ואונקולוגית על תוכנית סקירה (ממוגרפיה, MRI וכד') אינטנסיבית יותר, שבה נוכל לזהות את הגידול כשהוא קטן. ישנן נשים עם BRCA חיובי שבוחרות באופציה של כריתה מניעתית (למשל: כריתת שחלות לאחר סיום ההריונות).

גם תשובה חיובית לגנים שקשורים בסיכון יתר לסרטן מעי גס, תוכל להוביל אותנו לביקור אצל גסטרואנטרולוג ולהכנת תוכנית סקירה מותאמת אישית (למשל: בדיקות קולונוסקופיה תקופתיות).

תשובה חיובית (למשל: סיכון לסרטן קיבה) אין משמעותה שהנבדק בהכרח ילקה בסרטן זה – אלא שהוא נמצא בקבוצת סיכון לכך. בדיוק כשם שבהירי עור ושיער נמצאים בסיכון יתר לסרטן עור – אך לא כל הג'ינג'ים הבהירים לוקים בו.

תשובה שלילית (למשל: בכל סוגי הסרטן הנבדקים) אין פירושה "חסינות לסרטן" בכל הסוגים שנבדקו, מכיוון שישנם גורמים אחרים (כמו עישון, חשיפה לשמש, תזונה לא בריאה וכד') שיכולים לגרום למחלה.

סרטן: כיצד להתגונן ולנצח מראש כמה מילים מדעיות: האנליזה של הגנים נערכת באמצעות ריצוף בטכנולוגיית NGS (כלומר: Next Generation Sequencing) ומערכת ביואינפורמטיקה משוכללת ומתקדמת ביותר. מעבדות Color Genomics בארה"ב מצויידות בציוד הטכני המתקדם ביותר ובעלות הסמכות פדרליות CLIA  ו-CAP.

בבדיקה נבדקים 30 גנים שהמידע המדעי עליהם רב ומבוסס, שהם evidence based (מבוססי ראיות) ושיש קונצנזוס לגביהם בקהילת הביולוגים, הגנטיקאים והאונקולוגים. הדבר הזה מאפשר לנו לתת למי שעושה את הבדיקות שלנו, תשובות אמינות ומוסמכות ברמה הגבוהה ביותר, שאנחנו יכולים לעמוד מאחוריהן בביטחון.

מבחינה טכנית, ניתן, כמובן, לבדוק עוד עשרות רבות של גנים מעבר ל-30, ולהחזיר לנבדק דו"ח עב כרס וכאילו מלא מידע – אולם מכיוון שהגנים הנוספים טרם הוכחו מדעית ברמה הנדרשת, הדבר בעיקר יוצר הרבה "רעשי רקע" חסרי משמעות מדעית וקלינית אמיתית, מייצר רסיסי מידע לא בדוק עד הסוף ונותן לנבדק שברירי אינפורמציה שלא תמיד יש מה לעשות איתה, ושעלולה סתם לגרום לחרדה מיותרת.

בניגוד לבדיקה גנטית שתחזה מוטציה למחלה ניוונית (כמו אלצהיימר או פרקינסון) שאין לה גילוי מוקדם או דרכים למנוע אותה או לעכב אותה, ושרק תכניס את הנבדק למרה שחורה – בכל הקשור לסרטן יש הרבה מה לעשות עם מידע כזה, ואפשר להשתמש בו בחוכמה לניהול בריאות אישי מתקדם.

בדיקת Color לסרטן תורשתי מאפשרת למטופל להיות שותף פעיל בניהול הבריאות שלו, ולא לתת לציוויים הגנטיים והתורשתיים שלו, להכתיב את חייו ואת בריאותו. אפשר להזמין אותה עוד היום, לאחר ייעוץ גנטי אצל גנטיקאי או אונקולוג.

האתר מכיל מידע ותכנים שונים בנושאי רפואה, בריאות וגנטיקה, שנועדו לספק מידע כללי. אין במידע ו/או בתכנים המופיעים באתר משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים באתר ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד בעלי ומפעילי האתר או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש באתר זה. 

 

 

שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

האתר מכיל מידע ותכנים שונים בנושאי רפואה, בריאות וגנטיקה, שנועדו לספק מידע כללי. אין במידע ו/או בתכנים המופיעים באתר משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים באתר ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד בעלי ומפעילי האתר או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש באתר זה. 

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צור קשר
אם יש לך שאלות נוספות או במידה ותרצו לקבל פרטים נוספים, שלח/י לנו פנייה ואנחנו נדאג לחזור אליך בהקדם
ניקוי טופס