סימנים של דיכאון אצל ילדים ומתבגרים

איך אפשר לזהות דיכאון אצל ילדים קטנים? מהם התסמינים של דיכאון בתקופת הילדות והנעורים? כיצד ניתן ומקובל לטפל בו? מדריך קצר: עיקרי הדברים שצריך לדעת

עופר מאיר

בניגוד לתדמית ה"עממית" שלו, דיכאון איננו מצב רוח מעט עצוב ונוגה, כמעט רומנטי – אלא מחלה רצינית שפוגעת משמעותית באיכות החיים ועלולה אף להביא לסכנת אובדנות. כיום ידוע שגם בני נוער וילדים צעירים (אפילו בני 7) יכולים לסבול ממחלת הדיכאון – התסמינים שלהם מעט שונים מאשר אצל מבוגרים וכך גם הטיפול בהם. הנה פירוט הדברים.

דיכאון אצל ילדים: כמה זה נפוץ?

על פי הנתונים הידועים, דיכאון חמור (נקרא לעתים גם "דיכאון קליני"; באנגלית: Major Depressive Disorder או MDD, בקיצור) מאובחן אצל 2%-3% מהילדים בגילאי ביה"ס היסודי ובקרב 8% מבני הנוער בגילאי חטיבת הביניים והתיכון – לא מדובר במספרים קטנים וזה בהחלט לא משהו נדיר.

זה לא סתם מצב רוח רע שיחלוף?

לא. דיכאון אמנם משתייך לקבוצת המחלות שכותרתה "הפרעות מצב רוח" – אבל הוא לא תגובה חולפת לסיטואציה נקודתית נוסח "היה לי יום מעצבן", "קיבלתי ציון נמוך במבחן" וכד', אלא מצב רוח ירוד שמתמיד במשך שבועיים לפחות. למרות שאי אפשר לאבחן דיכאון באמצעות בדיקת דם, תרבית, צילום רנטגן או CT – חשוב לזכור שמדובר במחלה אמיתית, שמצריכה טיפול רפואי.

מהם תסמיני הדיכאון אצל ילדים ובני נוער?

סימפטומים של דיכאון יכולים לכלול: עצבות נמשכת, בכי, רגשי אשמה, ביטחון עצמי נמוך, עצבנות, אי שקט ומצב רוח ירוד. תסמינים נוספים יכולים לכלול ירידה בריכוז, בידוד חברתי והסתגרות, חוסר אנרגיה ושעמום. ילדים צעירים מתקשים להביע עצב – אצלם דיכאון יכול לבוא לידי ביטוי בתוקפנות, התקפי זעם, נטייה מוגברת לריב, חוסר שקט וחוסר שביעות רצון. לא מדובר בתחושות או התנהגויות חולפות – אלא בדברים שנמשכים ומתמידים במשך ימים. תסמינים גופניים האופייניים לדיכאון אצל מבוגרים, כגון הפרעות שינה וירידה בתיאבון – לא תמיד מופיעים בגילאים הצעירים. נורה אדומה בולטת היא שינוי משמעותי אצל הילד: ירידה בהנאה מפעילויות שבעבר היו מהנות בעבורו; הפחתה משמעותית באנרגיה שלו; והופעה של תלונות גופניות חוזרות ונשנות (כמו כאבי ראש, בטן וכד').

» הבדיקה הגנטית להתאמת תרופה פסיכיאטרית לילד עפ"י ה-DNA שלו

» כיצד תוכל לעזור לילד שלך, לאחר אבחנה של דיכאון?

» סימנים של דיכאון אצל מבוגרים

מיהו איש המקצוע שמאבחן דיכאון וכיצד הדבר נעשה?

פסיכיאטר ילדים הוא איש המקצוע המתאים ביותר לאבחון מוסמך של דיכאון אצל ילדים ובני נוער. לעתים האבחון הראשוני (או חשד מבוסס לכך) עולה אצל רופא ממקצוע אחר, כגון רופא הילדים, רופא המשפחה, רופא התפתחותי או נוירולוג. גם מטפל נפשי מוסמך, כגון פסיכולוג קליני, פסיכולוג ילדים או עובד סוציאלי קליני יכולים להבחין בתסמינים של דיכאון. אבחון של דיכאון אצל ילד או בן נוער נעשה באמצעות שיחה בקליניקה, הכוללת התרשמות מהמטופל הצעיר באמצעות תשאול. בנוסף, נלקחים בחשבון הדיווחים של ההורים (על שינויים בהתנהגותו ובמצבו הרגשי של הילד) ושל מבוגרים משמעותיים נוספים (כמו המורה בכיתה).

מדוע חשוב לאבחן ולטפל בדיכאון אצל ילדים?

הטיפול בדיכאון נועד להפחית את כאביו וסבלו של הילד ולהביא לכך שהוא ייהנה מאיכות חיים גבוהה ככל האפשר. בגלל שאי אפשר לראות מבחוץ את כאבי הדיכאון, פעמים רבות ילדים ובני נוער עם דיכאון אינם מאובחנים ומטופלים (אפשר לראות שהילד עצוב – אבל אין סימן חיצוני בולט לכאב המייסר). למרות שכמו כל מחלה רצינית אחרת, גם דיכאון כרוך בסבל ובכאב משמעותיים – בהיותו "פנימי", לעתים קשה להבין מבחוץ עד כמה הוא כואב.

כיצד מטפלים בדיכאון אצל ילדים?

הקו הטיפולי הראשון בדיכאון אצל ילדים ובני נוער הוא שיחות טיפוליות. בדרך כלל לא מדובר על טיפול דינמי (התבוננות פנימה אל חיי הנפש המודעים והבלתי מודעים) – אלא על טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT (טיפול קצר מועד, שנועד לתת כלים מעשיים לטיפול בבעיה ולמניעתה בעתיד).

קו טיפולי שני הוא תרופות נוגדות דיכאון (במקרים של דיכאון חריף זהו הקו הטיפולי הראשון), פעמים רבות ממשפחת SSRI, כגון לוסטרל (שניתן לרשום מגיל 6 ואילך), פרוזאק (הניתנת מגיל 7 ומעלה) ופבוקסיל (המאושרת מגיל 8).

כיום ניתן לבצע בדיקה גנטית חדשנית שתוכל לקבוע אילו תרופות פסיכיאטריות יכולות להתאים לילד מבחינת יעילות, מינונים ומיעוט תופעות לוואי. הבדיקה הגנטית נעשית על דגימת רוק ובודקת את ה-DNA של הילד. תוצאותיה חוזרות בתוך 10 ימים – כך שניתן לבצע אותה לפני תחילת הטיפול וכך להימנע מניסוי וטעייה ממושכים, לקחת תרופות שאינן יעילות מספיק או ליטול תרופות שיגרמו לתופעות לוואי משמעותיות.

האם יש השלכות לדיכאון שלא מטופל?

טיפול בדיכאון בילדות או בנעורים חשוב מאוד לא רק כדי להקל ולשכך את הכאב והסבל של האפיזודה הנוכחית – אלא גם כדי למנוע הסתבכויות עתידיות. דיכאון שלא טופל עלול לגרור אפיזודות דיכאוניות חוזרות ונשנות, על כל הכרוך במופעים חוזרים ונשנים של דיכאון. בנוסף, דיכאון שכלל לא אובחן אצל ילד/ה או נער/ה עלול להוביל להתפתחות מגוון של הפרעות, בהן: שימוש בחומרים (כמו סמים ואלכוהול, במטרה "לטשטש" את העצבות והדכדוך); הפרעות חרדה; הפרעות אכילה; הפרעות התנהגות; ובמקרים קיצוניים אף לאובדנות.

שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

האתר מכיל מידע ותכנים שונים בנושאי רפואה, בריאות וגנטיקה, שנועדו לספק מידע כללי. אין במידע ו/או בתכנים המופיעים באתר משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים באתר ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד בעלי ומפעילי האתר או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש באתר זה. 

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צור קשר
אם יש לך שאלות נוספות או במידה ותרצו לקבל פרטים נוספים, שלח/י לנו פנייה ואנחנו נדאג לחזור אליך בהקדם
ניקוי טופס