כל מה שחשוב לדעת על מחלות הסרטן

 

מה זה בכלל "תהליך סרטני"? מדוע הוא מתרחש? כיצד תרם פיצוח הגנום להתאמת טיפולים יעילים יותר? מהו ריצוף של הדור החדש? ואיך אפשר לבחור בתבונה תרופות לסרטן?

ד"ר אלעד יונגר (Ph.D.)

סרטן הוא אחת המילים המבהילות ביותר שניתן לחשוב עליהן. עם זאת, "סרטן" רחוק מלהיות מחלה אחת שמתנהגת בצורה אחת וכוללת בהכרח טיפולים כימיים, הקאות ונשירת שיער – למעשה, זהו שם המשפחה של יותר מ-200 מחלות שונות, שיש להן גורמים מגוונים ו"התנהגות" אחרת אצל חולים אחרים. בשנים האחרונות נרשמו קפיצות דרך משמעותיות בהבנה שלנו את מחלות הסרטן השונות ובדרכים לרפא אותן.

מהו סרטן?

סרטן הוא שם כולל לקבוצת מחלות המאופיינות בגידול לא מבוקר של תאים. התאים הינם מבנים קטנים מהם מורכבים איברים ורקמות, המתחלקים בדרך כלל בצורה סדורה ומבוקרת. לעומת זאת, במקרה אשר תהליך זה יוצא מכלל שליטה, התאים מתרבים ומתחלקים ללא בקרה – וזהו גידול (שפיר או ממאיר).

כאשר מאובחן סרטן, הרופאים מנסים להפסיק את החלוקה הפראית, באמצעות, בין היתר: תרופות לסרטן (כימותרפיה), תרופות ביולוגיות לסרטן (כגון אימונותרפיה), קרינה (רדיותרפיה) וניתוח (כירורגיה).

 

איך זה קורה?

תאים נורמליים נמצאים תחת בקרה קפדנית של הגוף. למרות זאת, במקרים מסוימים עלולים להיגרם שינויים בדנ"א (ה-DNA, החומר התורשתי).

ברוב המקרים, שינויים בדנ"א לא יפגעו ולא ישפיעו על המצב התקין של הגוף. עם זאת, במיעוט המקרים שינוי זה עלול להשפיע על תהליך החלוקה של התאים. חלוקה לא תקינה, יכולה להוביל לשינוי בלתי הפיך בדנ"א, שיגרום למחלת הסרטן.

מדוע זה קורה?

השינויים בדנ"א הגורמים לחלוקה בלתי מבוקרת נקראים מוטציות. השינויים יכולים להיות נרכשים במהלך חיינו כתוצאה מחשיפה לקרינה מייננת, עשן סיגריות, חשיפה לווירוסים, חומרים אחרים שמגיעים לגופנו, כתוצאה מתקלות אקראיות בזמן חלוקת התאים או מסיבות אחרות שאינן ידועות.

לצד הגורמים הסביבתיים שמעלים את הסיכון ללקות בסרטן, קיימים גם גורמים תורשתיים – שיבושים גנטיים (מוטציות) שהועברו אל המטופל בתורשה מהוריו. שיבושים אלו נקראים מוטציות ג'רמינליות (Germinal Mutations) והם מהווים 10%-15% מכלל מקרי הסרטן.

ניתן לאתר שיבושים ג'רמינליים מראש באמצעות בדיקה ייעודית – וכך להכין תוכנית סקירה מותאמת אישית (לדוגמה: ביצוע סדיר של בדיקת קולונוסקופיה).

 

מה תרם פיצוח הגנום לטיפול בסרטן?

בשנת 2003 פוענח הגנום האנושי במלואו – כך ניתן היה "לקרוא" את האותיות של הגנום (הגנום מורכב מצירוף של 4 אותיות – A,T,G,C; אלפי אותיות של ה-DNA מרכיבים גן או מקטע; ואלפי גנים או מקטעים יוצרים כרומוזום).

פיצוח הגנום היווה פריצת דרך משמעותית ביותר בתחום. הוא איפשר פיתוח של טכנולוגיות המסוגלות לזהות שינויים גנטיים, שיכולות לכוון בצורה מושכלת את הטיפול היעיל עבור המטופל עם הגידול הסרטני.

בשונה מדרכי האבחון והסיווג הקודמות שהיו נהוגות, הרפואה המותאמת אישית בעידן הגנטיקה לא מבחינה רק בין חולה עם סרטן מוח למטופל עם סרטן ריאות – אלא גם בין שני מטופלים שיש להם את אותו הסרטן (למשל: שני חולים עם גידול דומה במעי הגס), אך הגנטיקה של הגידול שלהם שונה, ולפיכך יכולה להכתיב טיפולים לסרטן שיהיו שונים.

רפואה מותאמת אישית לסרטן

בשנים האחרונות, ההנחה המקובלת היא שעל מנת לטפל באופן המיטבי ביותר במחלת הסרטן, יש צורך באפיון ייחודי של המחלה, אצל כל חולה באופן אישי. ההבנה שכל מטופל הוא שונה וכל גידול הוא שונה – ולכן ישנו הצורך בהתאמת טיפול אישי למטופל על פי אפיון פרופיל המחלה הייחודי שלו.

בדיקת CancerSmart, המבוצעת באמצעות טכנולוגיית ריצוף מהדור הבא (New Generation Sequencing או NGS, בקיצור) מסייעת לזהות בו זמנית סוגים שונים של מוטציות בגידול הסרטני. זוהי בדיקה גנומית לסרטן.

כלי עוצמתי זה מאפשר לרופא המטפל לחזות את הטיפול שיהיה היעיל ביותר עבור המטופל הפרטני שמולו (ולא רק לסוג הסרטן שיש לו) וגם לחזות בדייקנות אילו תרופות לסרטן יהיו מיותרות לחלוטין ולא יפיקו שום ערך תרפויטי.

 

אין במידע ו/או בתכנים המופיעים בכתבה משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים בכתבה ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד כותבי ומפרסמי הכתבה או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש במידע הכלול בכתבה זו.

 

שיתוף:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

האתר מכיל מידע ותכנים שונים בנושאי רפואה, בריאות וגנטיקה, שנועדו לספק מידע כללי. אין במידע ו/או בתכנים המופיעים באתר משום מתן עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או מתן אבחנה בנוגע לטיפול במצב רפואי מסויים. לשם קבלת ייעוץ אישי יש לפנות להתייעצות עם רופא בתחום המומחיות המתאים. מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל הסתמכות על התכנים המופיעים באתר ופעולה על פיהם נעשים על אחריותך הבלעדית והמלאה ולא תהיה לך כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה כנגד בעלי ומפעילי האתר או מי מטעמם, בגין נזקים הנובעים משימוש באתר זה. 

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
צור קשר
אם יש לך שאלות נוספות או במידה ותרצו לקבל פרטים נוספים, שלח/י לנו פנייה ואנחנו נדאג לחזור אליך בהקדם
ניקוי טופס